نحوه انتخاب چرخ دوچرخه

بعد از اینکه به اندازه کافی دوچرخه سواری کردید، چرخ های شما به نقطه ای می رسند که باید تعویض شوند و شما مجبور به خرید و انتخاب چرخ دوچرخه جدید هستید. مسافت پیموده شده برای تعویض چرخ دوچرخه ممکن است از کمتر از ده هزار مایل تا بیست هزار مایل یا بیشتر متغیر باشد. این امر به شرایط جاده یا مسیر شما، وزن شما، وزن کلی دوچرخه شما، میزان تهاجمی بودن سواری شما و مهمتر از همه، میزان ترمزگیری شما بستگی دارد.

زمان تعویض چرخ ها: برخی از رینگ ها دارای نشانگر تعویض، سوراخ یا شیاری هستند که با فرسودگی رینگ به آرامی از بین می رود. اگر رینگ شما نشانگر سایش ندارد، می توانید سطح رینگ را از نظر فرورفتگی مقعر جزئی یا سایر علائم سایش بیش از حد بررسی کنید. رینگ‌ها و پره‌ها نیز در نهایت در معرض خستگی فلزی قرار می‌گیرند، بنابراین اگر چندین سال است که روی آن‌ها سوار شده‌اید، باید از فروشگاه دوچرخه بخواهید تا سلامت چرخ‌های شما را ارزیابی کند.

برای افزایش عملکرد، چرخ‌های خود را ارتقا دهید. ارتقاء چرخ می‌تواند به شما کمک کند تا سریع‌تر سواری کنید، کارآمدتر صعود کنید یا سراشیبی ها را بهتر کنترل کنید. حتی می توانید در انتخاب چرخ دوچرخه، ساخت چرخ های سفارشی را نیز در نظر بگیرید. در حالی که این کار می تواند گران ترین گزینه شما باشد، اما به شما امکان می دهد هر جزء چرخ را جداگانه انتخاب کنید. همچنین به شما امکان می دهد چرخ های خود را دقیقاً با نیازهای سواری خود مطابقت دهید.

سازگاری چرخ دوچرخه :
چه به دلیل فرسودگی رینگ یا برخورد با یک چاله بزرگ، مجبور به انتخاب چرخ دوچرخه جدید شدید، مطمئن شوید که چرخ جدید با تنظیمات دوچرخه فعلی شما در چندین نقطه سازگار است.
برای شروع، بدانید که چرخ های مخصوص جلو و عقب جدا از هم هستند و شما باید لاستیک های جاده را با چرخ های جاده و لاستیک های دوچرخه کوهستان را با چرخ های دوچرخه کوهستان مطابقت دهید. سپس، به دنبال موارد زیر باشید:

ابعاد لاستیک :
به دیواره جانبی لاستیک خود نگاه کنید تا اندازه لاستیکی را که با اندازه چرخ جدید شما مطابقت دارد، بیابید.
در لاستیک‌های دوچرخه جاده، جفت عددی مانند ۷۰۰×۲۳ را خواهید دید. عدد اول (۷۰۰) اندازه ای است که تقریباً با قطر خارجی لاستیک بر حسب میلی متر مطابقت دارد. عدد دوم (۲۳) عرض واقعی لاستیک را بر حسب میلی متر نشان می دهد.
در لاستیک‌های دوچرخه کوهستان، یک جفت عددی شبیه ۲۶×۲.۰ مشاهده خواهید کرد. این قطر بیرونی تقریبی (۲۶ اینچ) در عرض (۲ اینچ) است. سایر سایزهای معمولی لاستیک دوچرخه کوهستان ۲۷.۵ اینچ یا ۲۹ اینچ هستند. اندازه های دیگری نیز وجود دارد، اما اینها رایج ترین هستند.
تا زمانی که قطر لاستیک شما (۷۰۰، ۲۹، و غیره) و اندازه چرخ شما مطابقت داشته باشد، بیشتر پهنای لاستیک متناسب است. در موارد افراطی – برای مثال، لاستیک‌های پهن روی رینگ‌های خیلی باریک – ممکن است یک لاستیک مناسب نباشد. برخی از چرخ ها با طیف وسیعی از عرض های لاستیک ها سازگار هستند.
برای اطلاعات بیشتر در مورد سایز لاستیک دوچرخه کوهستان، می توانید مقاله کدام سایز لاستیک برای دوچرخه کوهستان من مناسب است؟ را مطالعه نمایید.

نوع لاستیک :
اگر یک لاستیک کلینچر سنتی (متداول ترین نوع لاستیک) دارید، نوع والو تیوب شما، شریدر یا پرستا، باید با سوراخ لبه چرخ شما مطابقت داشته باشد. اگر اینطور نیست، به یک تیوب جدید نیاز خواهید داشت.
در صورتی که از لاستیک های تیوبلس استفاده می کنید، به چرخ های سازگار با تیوبلس (و درزگیر لاستیک) نیاز خواهید داشت. بسیاری از دوچرخه‌سواران کوهستان از لاستیک‌های تیوبلس استفاده می‌کنند و تعداد فزاینده‌ای از دوچرخه‌سواران جاده‌ای نیز آن‌ها را امتحان می‌کنند. می‌توانید لاستیک‌های تیوبلس را با فشار کمتر بر لاستیک ها برای سواری نرم‌تر و کشش بهتر بدون فشار دادن لاستیک استفاده کنید.
چرخ های طراحی شده UST (سیستم جهانی تیوبلس)، نصب لاستیک های تیوبلس را آسان تر می کند. (توجه داشته باشید که می‌توانید لاستیک‌های تیوبلس را با تیوب نیز استفاده کنید، بنابراین هنگام انتخاب چرخ دوچرخه جدید، بهتر است چرخ‌های سازگار با تیوبلس را در نظر بگیرید تا به خودتان این امکان را بدهید که در آینده لاستیک‌های تیوبلس را امتحان کنید.) لاستیک‌های تیوب دار که توسط برخی سوارکاران حرفه ای استفاده می‌شود، یکی دیگر از گزینه‌های کمتر رایج لاستیک است که باید روی رینگی که مخصوصاً برای استفاده با لاستیک‌های تیوب دار طراحی شده است، نصب شوند.

ترمز طوقه ای دارید یا ترمز دیسکی؟
ترمزهای طوقه ای به چرخی با دیواره کناری لبه صاف نیاز دارند که با سطح لقمه های پلاستیکی ترمز شما هماهنگ باشد. اگر روی چرخ فعلی خود ترمزهای دیسکی دارید، چرخ های جدید شما نیز باید با دیسک سازگار باشند، دقیقاً متناسب با نوع روتور که حلقه سوراخ شده ای است که دور توپی چرخ را می چرخاند. بیشتر ترمزهای دیسکی دارای روتوری هستند که از طریق پایه ۶ پیچی متصل می شود، در حالی که برخی از چرخ های شیمانو از روتوری استفاده می کنند که دارای پایه قفل مرکزی است.

اتصال محور :
چرخ شما با یک محور آزادسازی سریع به قاب دوچرخه متصل می شود یا با یک محور عبوری؟ هنگام انتخاب چرخ دوچرخه، باید مطمئن شوید که چرخ شما با نوع محور سازگار باشد.
یک محور آزادسازی سریع از طریق محوری عبور می کند که در دو طرف چرخ در قسمت های خروجی (انتهای قاب شکاف دار) قرار می گیرد. هنگامی که اهرم این محور را برمی‌گردانید و چرخ را محکم در جای خود می‌بندید، چرخ در جای خود ثابت می‌شود.
به آسانی می‌توانید تشخیص دهید که محور عبوری دارید، زیرا آن محور باید از میان دو سوراخ قاب دوچرخه که یکی از آنها رزوه‌دار است، بگذرد تا چرخ را به دوچرخه وصل کند. (توجه داشته باشید که برخی از دوچرخه ها از یک محور آزادسازی سریع در یک چرخ و یک محور عبوری در چرخ دیگر استفاده می کنند.)

ابعاد محور :
قطر محور: اگر یک محور عبوری دارید، باید قطر محور را بدانید. نمونه های رایج عبارتند از ۱۲ میلی متر (جلو جاده و عقب کوه)، ۱۵ میلی متر (جلو جاده و جلوی کوه) و ۲۰ میلی متر (جلو کوه). (از آنجایی که محورهای آزادسازی سریع تقریباً ۹ میلی‌متر هستند، قطر برای این محور نگران‌کننده نیست.)
طول محور: چه محور آزادسازی سریع یا محور عبوری داشته باشید، باید فاصله داخلی قاب را بدانید که چرخ در آن قرار می‌گیرد. نمونه های رایج عبارتند از ۱۰۰ یا ۱۱۰ میلی متر (جلو) و ۱۳۰، ۱۳۵ یا ۱۴۲ (عقب). برخی از چرخ ها دارای آداپتورهایی هستند که با طول های مختلف محور متناسب هستند.

نوع توپی عقب :
 نوع توپی تعیین می کند که چرخ عقب شما چگونه با چرخ دنده های پیشرانه دوچرخه شما درگیر می شود. دو نوع توپی اصلی وجود دارد:
توپی بلبرینگی: توپی بلبرینگی که در اکثر دوچرخه ها یافت می شود دارای یک اسپلاین است که دقیقاً در مرکز کاست عقب شما قرار می گیرد. نوار کاست معمولا دارای یک حلقه قفل برای محکم کردن آن در توپی بلبرینگی است. توپی بلبرینگی چرخ جدید شما باید با نوار کاست شما سازگار باشد.
توپی ساچمه ای: این نوع توپی که عمدتاً در دوچرخه های قدیمی ۵، ۶ یا ۷ سرعته یافت می شود، با یک دسته چرخ آزاد، مجموعه ای از چرخ دنده های عقب که از طریق رزوه های ساده متصل می شوند، سازگار است.

ارتقاء چرخ های دوچرخه :
هنگامی که دوچرخه سواران دوچرخه خود را ارتقا می دهند، گاهی ارتقا چرخ دوچرخه نادیده گرفته می شود. در حالی که مجموعه ای بهتر از چرخ ها می تواند به شما کمک کند تا عملکرد را به طور قابل توجهی افزایش دهید.
تمام نگرانی‌های مربوط به سازگاری که برای تعویض و انتخاب چرخ دوچرخه مورد بحث قرار گرفت، در مورد ارتقاء چرخ نیز اعمال می‌شود.
و حتی اگر قصد ندارید همزمان لاستیک را ارتقا دهید، باید لاستیک های قدیمی خود را نیز بررسی کنید تا مطمئن شوید که نیازی به تعویض ندارند.

در اینجا برخی از عواملی که بر کیفیت و قیمت انتخاب چرخ دوچرخه تأثیر می‌گذارند آورده شده است:
مواد بهتر: رینگ های بسیار سبک و فوق العاده قوی از فیبر کربن می توانند در مقایسه با اکثر رینگ های آلیاژی، جهشی در عملکرد و قیمت ارائه دهند. در مقایسه با آلیاژها، کربن را می توان به طیف وسیع تری از اشکال تبدیل کرد و در عین حال استحکام و سفتی برتر را نیز ارائه داد. این به طراحان چرخ اجازه می‌دهد تا چرخ‌های سبک‌تر، قوی‌تر یا آئرودینامیک‌تر با وزن یکسان یا کمتر نسبت به آنچه که با آلیاژها به دست می‌آیند بسازند. اما توجه داشته باشید که چرخ‌های کربنی با ترمزهای طوقه ای می‌توانند در باران سُرتر باشند و در مسیرهای سرازیری دیرتر کار کنند.
بلبرینگ‌های بهتر: بلبرینگ‌ها تا زمانی که شروع به فرسودگی نکنند روی عملکردتان تأثیر چندانی نمی‌گذارند. هنگامی که فرسوده شوند، چرخ های شما با کارایی کمتری می چرخند. هنگامی که چرخ را به یک چرخ با کیفیت بالاتر و گران تر ارتقا می دهید، احتمالاً بلبرینگ های بهتر و بادوام تری خواهد داشت.
توپی بهتر (روی چرخ های عقب): می توانید از راندمان بهتر پدال زدن و دوام بیشتر لذت ببرید. چرخ با درگیری توپی سریع‌تر دوچرخه شما را واکنش‌پذیرتر می‌کند.

انتخاب چرخ دوچرخه برای عملکرد بهتر :
هنگام ارتقاء چرخ‌های خود، احتمالاً به دنبال چرخ‌هایی هستید که سبک‌تر، قوی‌تر، آیرودینامیک‌تر (یا ترکیبی از این ها) بر اساس نوع سواری‌تان هستند. این نمودارها برخی از مناطق کلیدی تحت تأثیر ویژگی های خاص چرخ های شما را نشان می دهد:

ویژگی های چرخ برای انواع دوچرخه سواری جاده ای :
  صعود مسابقه سرعت طی مسافت
سبکی * *  
قدرت     *
آیرودینامیکی   *  
 
ویژگی های چرخ برای انواع دوچرخه سواری کوهستان :
  کوهنوردی کامل دانهیل کراس کانتری
سبکی *   *
قدرت * *  

چرخ‌های سبک‌ تر :
این چرخ‌ها هنگام کوهنوردی بسیار مناسب هستند. چرخ های سبک تر وزن کلی دوچرخه شما را کاهش می دهند، به این معنی که انرژی کمتری برای حرکت صرف می کنید. صرفه جویی ۲۰۰ گرمی روی چرخ های فعلی شما می تواند عملکردتان را به طور قابل توجهی را افزایش دهد.
توزیع وزن روی چرخ نیز می تواند بر عملکرد چرخ تأثیر بگذارد. چرخ‌هایی که درصد وزن بیشتری در لبه دارند، به سختی حرکت می‌کنند. از سوی دیگر، چرخ‌هایی که وزن کمتری در رینگ و وزن بیشتری در قسمت توپی دارند، واکنش‌پذیری بیشتری خواهند داشت.

چرخ های قوی تر :
برای برخی از انواع سواری، قدرت بر وزن ِکم برتری دارد. چرخ های جاده برای مسافران و دوچرخه سواران تور، باید بارهای سنگین و مسافت بیشتری را تحمل کنند.
برای دوچرخه‌سواری در سراشیبی کوهستان که شامل سواری تهاجمی و پرش‌های بزرگ می‌شود، مجموعه‌ای از چرخ‌های تنومند ضروری است. خوشبختانه، دسترسی آسانسور، حمل و نقل چرخ های سنگین تر را به بالا آسان می کند. سوارکاری تمام کوهستانی، جایی که فرودها با صعود به دست می آید، به چرخ هایی نیاز دارد که هم سبک و هم قوی باشند.
هیچ مشخصات جهانی برای استحکام وجود ندارد، بنابراین باید به سرنخ‌هایی در نام چرخ‌ها، خواص مواد و جزئیات ساخت توجه کنید. تعداد پره های بیشتر چرخ را قوی تر می کند. پره های متقاطع نیز استحکام را افزایش می دهد، با پره هایی که بارها از هم عبور می کنند، قدرت چرخ را حتی بیشتر می کنند.

چرخ‌های آیرودینامیک تر :
حتی در سرعت‌های کمتر از ۲۰ مایل در ساعت، به حداقل رساندن مقاومت در برابر باد سود زیادی به همراه دارد. بنابراین، برای همه انواع سواری جاده، ارتقا به چرخ های آیرودینامیک تر منطقی است.

شما نیازی به صرف هزاران دلار برای چرخ های دیسک کامل ندارید. ویژگی‌های ظریف‌تر مانند پروفیل رینگ عمیق‌تر – به این معنی که دیواره جانبی رینگ بلندتر است – مانند پره‌های تیغه‌ای، آیرودینامیک را بهبود می‌بخشد.  هنگام انتخاب چرخ دوچرخه به دنبال کلمه “aero” در نام چرخ یا ویژگی های محصول باشید. اما توجه داشته باشید که کنترل چرخ آیرودینامیک در برابر باد متقابل دشوارتر است.

چرخ‌های پهن‌تر :
در گذشته چرخ‌ها و لاستیک‌های باریک‌تر آیرودینامیک‌تر در نظر گرفته می‌شدند، اما مطالعات در مورد تلاطم هوا در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که تایرهای پهن‌تر لزوماً با مقاومت بیشتری در برابر باد مواجه نمی‌شوند. لاستیک‌های پهن‌تر معمولاً سواری راحت‌تری را ارائه می‌دهند – و در واقع با مقاومت غلتشی کمتری مواجه می‌شوند – بنابراین این روزها لاستیک های عریض‌تر ترند هستند.
اکثر چرخ ها طیف وسیعی از عرض لاستیک را می پذیرند. اما اگر تصمیم به استفاده از لاستیک های پهن تر دارید، برای تناسب بهتر، عرض چرخ های پهن تر را نیز در نظر بگیرید. اگر قصد انتخاب لاستیک‌های بسیار پهن‌تری دارید، باید مطمئن شوید که آن‌ها فضای کافی در قاب دوچرخه شما دارند.

تعمیر و نگهداری چرخ دوچرخه :
درست کردن چرخ دوچرخه: درست کردن چرخ شامل تغییر شکل آن به شکل کاملاً گرد، برداشتن هر گونه خمیدگی و سفت کردن تمام پره ها تا حد کشش صحیح است. مگر اینکه مشکوک باشید چیزی نادرست است یا به مانعی واقعا بزرگ برخورد کرده اید، لازم نیست چرخ های خود را بیشتر از برنامه تنظیم منظم خود درست کنید. اگر اغلب به طور منظم از دوچرخه استفاده می کنید، چرخ‌هایتان را بیشتر بررسی کنید.
تعمیر چرخ دوچرخه: اگر چرخ شما به جای فرسوده شدن، دستکاری شده است، می توانید از یک تعمیرکار بخواهید آن را تعمیر کند. چرخ را پیش یک تعمیرکار ببرید که به شما کمک کنند تا تصمیم بگیرید آیا تعمیر گزینه بهتری است یا تعویض و انتخاب چرخ دوچرخه جدید.

نظرات کاربران

بدون نظر

لطفا برای ثبت دیدگاه خود ابتدا به حساب کاربری تان وارد شوید.