در هنگام خرید دوچرخه جاده ای به چه نکاتی توجه کنیم؟ (قسمت 2)

در این مقاله قصد داریم، به ادامه معرفی و بررسی اجزای دوچرخه جاده ای بپردازیم و ویژگی هر یک را بیان کنیم. به شما پیشنهاد می کنیم، در صورتی که مقاله “در هنگام خرید دوچرخه جاده ای به چه نکاتی توجه کنیم؟ (قسمت ۱)” را نخوانده اید، در ابتدا آن را مطالعه بفرمایید.

چرخ ها :
چرخ ها تاثیر زیادی در موارد زیر دارند:
   - وزن دوچرخه.
   - اینکه دوچرخه چقدر خوب شتاب می گیرد و حرکت می کند.
   - آیرودینامیک دوچرخه و هندلینگ در باد.

تا زمانی که دوچرخه را انتخاب نکردید، در هنگام خرید دوچرخه، امکان انتخاب نوع چرخ ها را ندارید. اما، می‌توانید پس از آن که دوچرخه را خریدید و مالک آن شدید، آن را به یک چرخی با کیفیت بهتر، ارتقا دهید. مانند سایر دوچرخه‌سواری‌ها، هرچه دوچرخه در محدوده مدل خود بالاتر باشد، چرخ‌ها سبک‌تر و سریع‌تر می‌شوند. دوچرخه سواران تفریحی و تناسب اندام، نسبت به دوچرخه سواران رقابتی که می توانند کاملاً از انتخاب چرخ غافل شوند، کمتر به انتخاب چرخ اهمیت می دهند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تیوب و لاستیک، می توانید به مقاله “نحوه انتخاب لاستیک دوچرخه” فروشگاه دوچرخونه دیدن فرمایید و سپس، اگر قصد خرید لاستیک برای چرخ دوچرخه خود را دارید، می توانید به فروشگاه دوچرخونه، بخش خرید تایر و تیوپ، مراجعه فرمایید.

رکاب :

یک سوال رایج که اغلب خریداران دوچرخه جاده ای، دارند این است: “رکاب ها در کدام قسمت دوچرخه های جاده ای هستند؟“

مدل‌های اولیه، ممکن است با پدال‌های ابتدائی، اغلب با کلیپ (پدال آداپتور)، عرضه شوند، اما تقریباً همه مدل‌های سطح بالاتر و جدیدتر، بدون پدال فروخته می‌شوند. ممکن است عجیب به نظر برسد، اینطور نیست؟ مطمئنا فرضیه ساختن این دوچرخه این است که معمولا یک دوچرخه سوار جاده ای، تجربه سیستم پدال خاص خود را دارد که با استفاده از کفش دوچرخه سواری خود آن را هماهنگ می کند. این منطق به شما این امکان را می دهد، تا پدال مناسب خود را خودتان به صورت سفارشی انتخاب کنید.

اگر می خواهید به طور موثر رکاب بزنید و با دوچرخه خود یکی شوید، باید از کفش های دوچرخه سواری و پدال های گیره دار (یا بدون گیره) مناسب استفاده کنید. انجام ندادن این کار مانند سوخت رسانی به یک خودروی اسپورت با کارایی بالا با گاز اکتان پایین است – این خودرو همچنان می‌رود، اما هیچ حسی نخواهد داشت. پدال‌ها در تعدادی از مارک‌های محبوب (از جمله Shimano ،Look ،Time و Speedplay) و طیف وسیعی از مدل‌های هر برند عرضه می‌شوند. قیمت بالای هر یک از آن ها، نشان دهنده بلبرینگ بهتر، اصطکاک کمتر و وزن کمتر آن است.

اگر قصد خرید رکاب و کفش ورزشی مناسب برای دوچرخه سواری را دارید، برای کسب اطلاعات بیشتر، به فروشگاه دوچرخونه، بخش خرید رکاب دوچرخه مراجعه فرمایید. هچنین برای خرید کفش مناسب برای دوچرخه سواری نیز به همین فروشگاه، بخش خرید کفش مناسب دوچرخه سواری مراجعه فرمایید.

اهرم ترمز و دسته دنده :

زمانی، این مکانیسم‌های ترمز و دنده، کاملاً مجزا بودند که در قسمت‌های مختلف دوچرخه قرار داشتند. در حال حاضر، آنها اغلب یکپارچه شده اند. نحوه دقیق عملکرد آن ها، بسته به برند و مدل می تواند متفاوت باشد.

در مدل های شیمانو، اهرم ترمز به عنوان یکی از  دسته دنده ها دو برابر می شود. در مدل های SRAM، دسته دنده، یک اهرم کوچکتر است که در پشت اهرم ترمز قرار گرفته و مستقل از مکانیزم ترمز است.

نکته خرید : اطمینان حاصل پیدا کنید که می توانید هنگام ترمزگیری یا دسته دنده، دستانتان را به خوبی روی دسته نگه دارید. دسته دنده و ترمز را در بالای میله ها و همچنین در وضعیت رو به پایین بررسی کنید. اگر دست‌های کوچک‌تری دارید، بررسی کنید که آیا اهرم‌ها به تنظیم دسترسی دارند و چگونه کار می‌کند. این می تواند یک تنظیم ساده پیچ یا اضافه کردن شیم باشد.

اندازه مناسب تنه :

اکثر مدل‌های دوچرخه جاده‌ای، در حداکثر ۶ سایز مختلف تنه، ارائه می‌شوند. علاوه بر این، تنه مخصوص دوچرخه برای خانم ها نیز اغلب در دسترس می باشد. مهم است که اندازه تنه دوچرخه، مناسب با هندسه بدن خودتان انتخاب شود. انتخاب تنه مناسب، برای شما به طور قابل توجهی راحت تر است و عملکرد بهتری نسبت به تنه هایی که خیلی بزرگ یا کوچک هستند، برای شما نشان می دهد.

اندازه‌های تنه ممکن است اغلب بر حسب سانتی‌متر بیان شود که طول لوله زین را اندازه‌گیری می‌کند و یا محدوده اندازه معمولی آن، XS تا XL می باشد. توجه داشته باشید که دوچرخه های زنانه و مردانه دارای اندازه تنه یکسانی نیستند. چارچوب تنه دوچرخه برای زنان، از امتداد لوله بالایی کوتاه‌تر خواهد بود، زیرا زنان معمولاً نیم تنه کوتاه‌تر و طول بازوی کوتاه‌تری نسبت به مردان با همان قد دارند.

اما در حالت کلی، چگونه تشخیص می دهید که چه نوع تنه ای مناسب شماست؟ یک فروشنده باتجربه دوچرخه، اغلب با نگاه کردن به تناسب شما می تواند تشخیص دهد.

فروشنده دوچرخه، همچنین باید از شما سوالاتی در مورد تجربه فعلی، انعطاف پذیری، سبک سواری و اهداف شما بپرسد تا توصیه های دقیق تری برای اندازه تنه برای شما ارائه دهد. اگرچه فاصله ایستاده روی لوله بالایی مهم است، اما نکته ای که بسیار اهمیت دارد و باید به آن توجه کرد، اندازه و طول دوچرخه است، زیرا، این عملکرد روی دستیابی از زین به فرمان تأثیر می‌گذارد. درواقع، اندازه گیری ابتدائی و ساده برای تعیین اندازه تنه پیشنهادی شما با دوچرخه، کافی نیست. این فقط نقطه شروع است. در پایان این مقاله درباره تناسب دوچرخه بیشتر می خوانیم.

دوچرخه و دلار :

در مقایسه با سایر گزینه های حمل و نقل، دوچرخه ها ارزش فوق العاده ای نسبت به سایر وسایل حمل و نقل، از نظر مادی دارند. برند های دوچرخه نیز بسیار متنوع و  رقابتی هستند.

مهمترین عوامل موثر در قیمت دوچرخه عبارتند از :

    - متریال تنه
    - کیفیت قطعات

یک تنه فیبر کربنی بیشتر از یک تنه آلومینیومی یا فولادی برای شما هزینه دارد و قطعات آن، با کیفیت بالاتر، حتی بیشتر از اجزای اصلی هزینه دارند.

برای توجیه هزینه های بیشتر، ابتدا این موارد را در نظر بگیرید :

توان مالی شما چقدر است؟
اگر قصد دارید به طور منظم از تجهیزات استفاده کنید. سعی کنید نیازها و اهداف خود را به وضوح شناسایی کنید و اینکه چه سطحی از کیفیت دوچرخه شما را راضی نگه می دارد و برای شما مناسب است.

به خاطر داشته باشید که حتی ممکن است لازم باشد، ۱۰۰ تا ۲۵۰ دلار دیگر برای یک جفت پدال و به همان اندازه برای یک جفت کفش دوچرخه سواری کنار بگذارید.

برای خرید دوچرخه، میبایست به چه مواردی توجه کرد؟

دوچرخه را تست کنید. در هنگام خرید دوچرخه با کمک یک متخصص فروش، باید بتوانید انتخاب خود را به ۲ یا ۳ دوچرخه محدود کنید. حتی ممکن است اگر قیمت ها و اجزای مشابهی هم داشته باشند، حس متفاوتی را هنگام سوار شدن داشته باشید. هر کدام را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه سواری یا حتی در برخی از زمین های متنوع از آن استفاده کنید. در بیشتر موارد، یک دوچرخه برای شما احساس بهتری نسبت به بقیه دارد. درواقع هدف این است که دوچرخه ای را انتخاب کنید که به ایده ال طبیعی، برای بدن شما تبدیل شود.

نکته خرید : دوچرخه ای را انتخاب کنید که احساس خوب و راحتی نسبت به آن دارید. در حالت ایده آل، باید برای نیازهای فعلی شما و همچنین زمانی که زمان سواری و سطح تجربه شما افزایش می یابد، مناسب باشد.

برای راحتی و کارایی، دوچرخه مناسب را انتخاب کنید.

اندازه تنه دوچرخه، نقطه شروعی برای دوچرخه سواری خوب است. یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه کرد این است که دوچرحه ای را درنظر بگیرید که ارتفاع زین مناسب برای شما داشته باشد. هدف این است که راحتی خود را در دوچرخه بهینه کنید و هر گونه درد را کاهش دهید یا از بین ببرید. همچنین پدال زدن و هندلینگ دوچرخه مناسب، راندمان شما را افزایش می دهید تا بتوانید بهتر از سواری خود لذت ببرید.
نتیجه

در حالی که قوانین جاده ای وجود دارد که باید از آنها پیروی کنید، یک سری اصول دوچرخه سواری نیز برای یادگیری وجود دارد و باید به آن ها دقت کرد. بسیاری از تجربه های دوچرخه سواری، به خود شخص بستگی دارد که باید ایجاد کند. ممکن است از دوچرخه سواری کردن به تنهایی بیشتر لذت ببرید تا یا با گروهی از دوستان در یک باشگاه سازمان یافته. در صورت نیاز، برای مشاهده و تهیه دوچرخه و تجهیزات آن، به فروشگاه دوچرخونه، مراجعه فرمایید.

خوش بگذره!

نظرات کاربران

بدون نظر

لطفا برای ثبت دیدگاه خود ابتدا به حساب کاربری تان وارد شوید.